Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Your Pet, Our Passion.

Nieuw van Felix: Recyclebare maaltijdzakjes!

Felix heeft groots nieuws wat we maar al te graag met jullie delen… Een wereldwijde primeur…

Felix Elke Dag Feest Countryside Rund en Kip is nu verkrijgbaar in recyclebare maaltijdzakjes en dat is heel bijzonder! Hiermee is Felix namelijk de eerste binnen dierenvoeding met recyclebare maaltijdzakjes. Dit product is onderdeel van de ambitie die we gesteld hebben: in 2025 moet 100% van de verpakkingen herbruikbaar of recyclebaar zijn. Felix Elke Dag Feest Countryside Rund en Kip is onderdeel van een test om inzicht te krijgen in de impact van recyclebare maaltijdzakjes 

Werelds eerste recyclebare maaltijdzakjes van dierenvoeding, onze eerste stap op weg naar volledig recyclebaar in 2025

De variant van Elke Dag Feest Countryside Rund en Kip is nu recyclebaar en verkrijgbaar bij Albert Heijn, zodat jij een verantwoorde keuze kan maken en je kat zorgeloos kan laten genieten van de kwaliteit die je van Felix gewend bent. Je herkent de recyclebare maaltijdzakjes aan onderstaande symbolen.

 

De nieuwe maaltijdzakjes bestaan uit slechts één soort plastic, Polypropyleen (PP). Hierdoor kan het zakje in zijn geheel goed worden gerecycled. Een klein zakje, maar een grote impact! Daarnaast zijn de zakjes verpakt in een kartonnen doos die voor 80 procent bestaat uit gerecycled materiaal. Deze is volledig recyclebaar. Lees hier wat Purina doet met betrekking tot recyclen.

Felix recycle

 

Veel gestelde vragen

  • Waarom is dit maaltijdzakje recyclebaar?

    Het was een uitdaging om volledig recyclebare maaltijdzakjes te ontwikkelen, omdat de huidige maaltijdzakjes bestaan uit verschillende lagen van verschillende type plastic en aluminium en daardoor lastig te recyclen zijn. Bovendien wordt de kattenvoeding in het maaltijdzakje verhit wanneer het al in de gesloten verpakking zit, dus de nieuwe verpakking moest hier dan ook geschikt voor zijn. Door samen te werken met een team van verpakkings-experts is dit gelukt. Daar zijn we erg trots op.

  • Waarom gebeurt de test alleen in Nederland?

    Nederland is een van de weinige landen in Europa waar een infrastructuur voor de recycling van polypropyleen (PP) verpakkingen aanwezig is. Het is een kleinschalige test die ons in staat stelt om te leren en verdere plannen te maken om deze innovatie op te schalen. In de nabije toekomst zijn we van plan om de test op andere producten uit te breiden om een grotere testbasis en meer bewijs te hebben.

  • Wat zal de uitkomst zijn in aantallen - hoeveel kilo's zullen we dankzij deze test kunnen recyclen?

    De impact van de test in termen van verpakkingsvolumes is in deze eerste fase beperkt (3.896.471 kg). De lessen van deze test zullen echter de mogelijkheden ontsluiten om deze innovatie op te schalen in ons volledige assortiment van single-serviceproducten.

  • Hoe moet de verpakking gerecycled worden?

    Op de verpakking van het zakje staat een claim "recyclebaar". De "Plastic Man" op het maaltijdzakjes is het symbool in NL dat dat aangeeft dat de verpakking bij het plastic afval mag. De kartonnen doos mag in de papierbak.

  • Hoe lang gaat de test duren, en wanneer wordt er een beslissing genomen of deze nieuwe technologie uitbreidt wordt naar alle markten en producten?

    De test duurt een jaar. Als we eenmaal alle leerervaringen (logistiek, kosten, industrialisatie, acceptatie door de consument) hebben afgerond, zullen we verder uitbreiden. We hebben ons ertoe verbonden om al onze verpakkingen tegen 2025 recyclebaar of herbruikbaar te maken.

  • Waarom is er gekozen voor een plastic verpakking?

    De nieuwe verpakking is gemaakt van één soort plastic genaamd Polypropyleen (PP) wat de verpakking recyclebaar maakt en de kwaliteit van de dierenvoeding behouden blijft.

  • Waarom wordt er niet gebruik gemaakt van gerecycled plastic?

    Momenteel is er niet genoeg gerecycled Polypropyleen (PP) beschikbaar van ‘food grade’-kwaliteit. Dit betekent dat het gerecyclede materiaal als voedselveilig is bestempeld. Bij Nestlé willen we deze markt wel stimuleren en daarom hebben we in januari 2020 een fonds opgericht om hierin te investeren.